Saturday, March 17, 2012

Perjalanan JHF 287 seremban-johor bahru

sejak kecil, aku memang suka menunggang,,exceli,,mase kecik lg..aku dah biasa hidup dgn 1 benda nih yg beroda 2..jalan2 pusing kampung..smpaikan jiran2 aku masih ingat aq sbb basikal n gelar aku budak basikal..hahhaa..dlu aku ingat lagik hadiah yg paling special aku trima adalah basikal warna biru ade tulis 'champion'..suka giler sbb basikal tuh warna biru ..n then bile dah beso lak..akak aku bagi motorsikal honda ex5..
JHF 287 nih..aku memang sayang gilaa...kawan2 u aku pasti x lupa akan baktinya juga kann..ntah ingat lagi entah tak diorg nih , yang aku pnah bawa rmai orang dgn moto nih..org kecik,beso, kurus n comel n byklaa size nyaa..moto nih dihadiahkan kpd aku sbb spm aku ok n lulus smua..bukan nak berbangga tp tuhlaa..tanpa usaha..xda laa apa2 kann..
kebetulan, baru2 nih, aku bertukar kerja ke jb..n moto kesayangan aku harus dibawa balik dr tmpat aku ke jb..aku plak memang tgh sengkek n bermasalah dlm kewangan nih..aku sememangnya ego nk pinjam wet kt org..klu org nk pinjm ngn aku..aku x kisahh..tp tuhlaa akuu....atas masalah tersebut, aku pun memulakan perjalanan aku seorang diri dari seremban ke johor bahru..aku bertolak pkul 9 pg..
Berbekalkan 3 bijik kueh, kuih yg paling aku suke iaitu donut n pau sambal..n sebotol air..aku bersarapan di atas moto n sambil mencari stesen minyak shell..aku mmg suke sgt gune minyak vpower..tp aku baru tahu yang vpower nih ada 2 rupanya...minyak 97vpower warna merah n minyak vpower racing warna biru..aku mengisi 2 botol penuh minyak vpower 97 n penuh termasuk moto aku..masa aku bergerak..aku bawa 100km sejam..
Perjalanan yg melibatkan 265km ini memerlukan kesabaran dan kekentalan semangat..aku pun berdoa n mesej kt kawan3 yg aku knal spy doakan aku..aku ade announce status kt fb..ade yg faham n ade yg tak..ade yg bertanya..g mana..klu dah jb tuh..balik kg lerr..huhu..tuh pun mau citer..hoho..tgh3 bawak moto tuh,,aq pun rase tayar aku kurang angin..aku tgk r n r seterusnya adalah 29km lagi..aku pun start bawa slow2..gabranya aku tuhan saja yg tahu..sesampai jer kt stesen minyak..aku pun pam scukup2 cukupnyaa ntuk tayar depan n belakang..aku pasan 5 org geng moto yg aq sedari dr td ada kt stesen minyak tuh..diorg nih memang berkumpulan..aku rase selamat laa jugak bila perjalanan aku same ngn diorg..diorg ade juga tgk2 aku..msti diorg ingat aku nk p dekat jer..padahal aku mmg nk ke jb..hahhaa...lantakla diorg nk ckp aper..memang tak terkesan kt dlm diri aku pun...
aku jugak x lupa m snap view yg cantik n bermakna dgn kamera yg paling aku syg..tgn kiri aku x kekok amik gmbo slepas dah byk kali aku tekan..xtahulaa nnt gmbo tuh jd cmner...mybe blurr tapi aku try sebaik mungkin ntuk shot yg terbaik even atas moto yg bergerakk...
tepat pukul 12.49..aku sudah nampak tol skudai..aku menarik nafas lega n z sabar nk jejak kaki kat umh..pelan2 aku meredah jem kt skudai..banyak btul keta hujung2 minggu nihh..bilaa smpai jer kt rumahh, aku pun m 'ucapkan alhamdulillah..syukur sgt2 selamat smpai umahh..aku spt bese memanggil2 mak aku...assalammualaikum..maakk..mak..ct dah balekk... =)

No comments:

Post a Comment